Sociale media is een begrip geworden


Sociale media is een verzamelterm voor websites of platformen waar de inhoud tot stand komt door interactie tussen gebruikers. Mensen delen bijvoorbeeld nieuws, verhalen, kennis of ervaringen door zelf berichten te publiceren, waar anderen weer op kunnen reageren. Er is geen aparte redactie en daarom kan iedereen meewerken aan de inhoud. Voorbeelden van sociale media zijn: weblogs, discussiefora, chatruimtes en onlinedating. Verreweg het meest gebruikt zijn de sociaalnetwerksites, bekende daarvan zijn: Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Google+ en My Space. Videosites als YouTube en Vimeo, sites als Wikipedia en Schoolbank; en instant messaging (onmiddelijke berichtgeving), apps zoals WhatsApp en Telegram worden ook wel gezien als een vorm van sociale media.

Voordelen voor ondernemers


Tegenwoordig maakt meer dan de helf van alle ondernemers gebruik van socialmedia. Bedrijven maken vooral gebruik van sociale media omdat het een relatief goedkoop middel is om meer klanten te verwerven en naamsbekendheid te genereren. Er zijn diverse modellen opgesteld waarin regelmatig de piramide van Maslow wordt gebruikt als een basis-inspiratiebron. De piramide gaat uit van een hiërarchie van 5 (sociale) basisbehoeften: lichaamelijke behoeftes en opvolgend de behoefte aan veiligheid, saamhorigheid, waardering en zelfactualisatie. Adverteerders richten zich hierop en sociale media biedt de mogelijkheid aan bedrijven om eenvoudiger te voldoen aan de basisbehoeften van mensen.

Ondernemers kunnen bijvoorbeeld hun doelgroep directer en persoonlijker bereiken. In vergelijking met andere publicatie is sociale media niet alleen interactiever maar vaak ook veel voordeliger. Bedrijven kunnen dus zonder grote investeringen een dialoog aan gaan met de consument, om zodoende vraag en aanbod te optimaliseren; zoals service en kwaliteit. Door onderdeel te zijn van bekende netwerken worden bedrijven, merken en organisaties niet alleen sneller bekend maar ook vertrouwd.


Een Facebook pagina aanmaken


Naast WhatsApp wordt Facebook het vaakst ingezet als platvorm voor sociale media. Met meer dan 9,5 miljoen gebruikers in Nederland is het aantrekkelijk genoeg om een pagina aan te maken voor uw bedrijf. Het aanmaken van een zakelijke pagina op Facebook is vrij eenvoudig. Nadat alle bedrijfsgegevens zijn ingevuld kan de bedrijfspagina verder ingericht worden, door bijvoorbeeld het logo als standaard profielfoto in te stellen en een geschikte hoofd-afbeelding (header) te plaatsen. Wij kunnen u hiermee eventueel ondersteunen. Kies ook een gebruiksvriendelijk webadres (info >> pagina-informatie) omdat de automatisch gegenereerde url te lang is en daardoor onhandig in gebruik.

Nadat de basis is aangekleed kunt u beginnen met mensen uitnodigen om de pagina te liken. Als gebruikers de pagina geliked hebben zijn ze ook lid geworden. Als u berichten plaatst krijgen zij deze te zien op hun hoofdpagina. Mededelingen kunnen bijvoorbeeld gaan over nieuwe producten en/of diensten, referenties en projecten, aanbiedingen en acties, vacatures en andere wetenswaardigheden over uw bedrijf. Geïnteresseerden waarderen de actuele inhoud over het bedrijf waar u dan vervolgens profijt uit kunt halen.